Siła choreografii - recenzja premiery PBN „Beethoven i szkoła holenderska”

Data: 29/05/2023, tygodnik PRZEGLĄD

Siła choreografii - recenzja premiery PBN „Beethoven i szkoła holenderska”

Trzy doskonałe balety do muzyki Ludwiga van Beethovena zaprezentowane zostały przez Polski Balet Narodowy na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie: „Grosse Fuge” w choreografii Hansa van Manena z 1971 roku, „Eroica Variations” Teda Brandsena zamówione przez Krzysztofa Pastora specjalnie dla naszego zespołu i „Siódma Symfonia” stworzona przez Toera van Schayka 
w 1986 roku. Choreografie zostały po mistrzowsku opracowane. Muzyka i taniec są jak jeden organizm; pozbawione konkretnej akcji, a jednak z treścią. Są w nich emocje, zmiany nastrojów 
i baletowa jakość wykonania w najlepszym wydaniu. Efekt sceniczny wzmacniają świetne kostiumy i reżyseria świateł. Choć kariera dwóch z nich rozpoczęła się 52 i 37 lat temu, ich walor jest nieprzemijający. Szkoda, że zaplanowano tylko siedem przedstawień.

Pełna treść artykułu na tygodnik PRZEGLĄD Czytaj całość